Helena Henschen _ I skuggan av ett brott / Arne Norlin _ Den sjätte mannen

Journalisten, deckare- och barnboksförfattaren Arne Norlin har i Den sjätte mannen (AlfabetaAnamma) givit litterär gestalt åt en till nyckelperson i Ådalen 1931. Som vi vet var det fyra män i demonstrationen och en flicka som stod bredvid, som blev skjutna till döds av militären under denna ödesdag i svensk arbetarhistoria. Den sjätte mannen heter Karl Storm. Han är en ung poliskontorist från Stockholm som försvinner någonstans i skogarna nära Lunde. Han har ett viktigt budskap i kavajfickan: att strejkbrytarna är på väg att fraktas därifrån och demonstrationen därmed kan avblåsas.

Men en konfrontation mellan strejkbrytare och demonstranter var från vissa håll eftersträvad och fyra unga kommunister hade fått order att hindra att meddelandet kom fram. En av dessa är berättarens bortgångne pappa som bland sina papper lämnat en bekännelse om ett mord. Kunde berättarens far, en då sjuttonårig pojke, vara delaktig i försvinnandet av Karl Storm?

Särskilt upphetsande är det inte. Jag gnäller för min redaktör som frågar: har inte Norlin en räv bakom örat? Jag går på rävjakt och finner en för ämnet osentimental kriminalroman med två stadiga lågskor i svensk svenssonmiljö, lika välbekant i nuskildringen som i de historiska exposéerna. Så här kan det låta: ”Jag använde halva torsdagen till att städa hela lägenheten, eftersom det är något som jag förväntas göra under mina lediga dagar. På eftermiddagen slog jag på datorn. Med Olofs hjälp har vi fått Internet och e-post att fungera.”

Det här är ingen roman, det är etnologi! Och resten är som att höra en avlägsen bekant berätta ingående om släktforskningen som kommit in i en särskilt talande och intensiv fas. Men det behöver väl inte vara fel? Jag finner mig tillrätta i konstlösheten och följer med in i svenska kök där det dricks kaffe och tas supar och berättas om förr i tiden. De sista tjugo sidorna är riktigt spännande och man inser att Ådalshändelsen är en förevändning för att berätta om enskilda, lagom representativa levnadsöden. Framförallt är det en bok om män och deras arbete. Hur de tillsammans gräver i historien, hur deras fäder och farbröder har trälat på, hur de har blivit galna och tagit ihjäl varandra. Jag lär mig att tycka om den, litegrann.

Egentligen blir detta med män inte riktigt tydligt förrän jag i samma veva läser Helena Henschens högborgerliga romanskildring I skuggan av ett brott (Brombergs) som skildrar en tragedi i Stockholm 1932, då 23-årige Fredrik von Sydow mördar sin far, husorna Ebba Hamn och Karolina Herou, samt sig själv och hustrun Sofie.

Hjalmar von Sydow blev ihjälslagen av sin drogmissbrukande son, men han var också den chef för Arbetsgivarföreningen som vägrade ta bort strejkbrytarna i Lunde 1931. I övrigt är det enda som förenar dessa två tidsskildringar att de tar sin utgångspunkt i verkliga händelser men att belysningen till slut hamnar någon annanstans.

Henschen skriver ingående om de borgerliga patriarkala familjeideal som skapade enorma spänningar, i synnerhet bland kvinnor och barn vars enda spelrum var hemmet. En enda lång sjukdom framstår det som. Att man inte slog ihjäl varandra oftare är närmast en gåta. Ta till exempel ogifta dottern, Emmy von Sydow, som blir med barn. Hon skickas till Danmark tillsammans med sin ”nervösa” mor, utvecklar en psykosomatik som gör henne förlamad i båda benen och skickas vidare till ett mentalsjukhus i Innsbruck. Ljuspunkten varje kväll är när dottern får en smärtstillande morfinspruta för ”det onda i benen”. Hon föder en dotter som lämnas bort, eller dör, vem vet.

Tillbaka i Sverige efter många månader är både mor och dotter knarkberoende. Barnet är borta och kvar finns ångest och dövande morfin. Det var Helena Henschens mamma, åttaårig dotter i familjen, som skickades ut i natten för att hämta drogerna. Vi ska inte glömma den svenske arbetaren i Lunde, och inte heller den tidens ganska vanliga kvinnoliv, stupade i fredstid, vapenlös, värnlös. Och brottet – det var väl hunger det med.

Viktoria Jäderling
LO-tidningen,  10/2004